MENU
Aula_close Layer 1

Skolens værdigrundlag

Vinding Skole består af skole- og SFO del og betragtes i dagligdagen som én helhed – skolen.
Værdigrundlaget danner rammen for Vinding Skoles daglige virke. Formålet med værdigrundlaget er, at - alle vore elever udvikler sig til livsduelige mennesker, både fagligt, personligt og socialt - skabe et godt og konstruktivt samarbejde forældre og skole imellem. Værdigrundlaget er et dynamisk værktøj, der årligt tages op til eftersyn i alle afdelinger. Hverdagen skal afspejles i værdigrundlaget, så vi sammen skaber et godt og udbytterigt læringsmiljø for alle.

  • Ved læring forstår vi:
    • At det enkelte barn opnår nye færdigheder og kompetencer 
    • At det enkelte barn opnår størst mulige faglige fremskridt 
    • At alle børn oplever et fællesskab, hvor de lærer at lære Ved udvikling forstår vi: 
    • At det enkelte barn oplever progression i forhold til faglige og sociale mål 
    • At det enkelte barn arbejder med at opnå kompetencer til at kunne klare de krav og forventninger, der løbende bliver stillet af skolen og af samfundet
  • Ved dannelse forstår vi:  
    • At det enkelte barn mærker fællesskabets styrke og bidrager positivt hertil  
    • At det enkelte barn kan acceptere og respektere de andre i fællesskabet  
    • At det enkelte barn kan tage kritisk stilling  
    • At det enkelte barn har kendskab til og forståelse for vores kulturarv  
    • At det enkelte barn kan indgå aktivt i et demokratisk samfund
  • Ved trivsel forstår vi:  
    • At eleverne oplever glæde, tillid, tryghed og anerkendelse i samspillet med børn og voksne.
    • Det opnår vi ved:
      • God og tydelig klasserumsledelse  
      • At alle klasser har et trivselsråd  
      • At der aftales klasseregler, som løbende tages op i klassen  
      • Lærer-elevsamtaler, der sikrer, at det enkelte barn bliver set og anerkendt  
      • Et godt forældresamarbejde, der understøtter klassens trivsel  
      • At have legepatrulje  
      • At have et engageret elevråd  
      • Voksenstyrede aktiviteter i frikvartererne og SFO-tiden
  • Vi ser følgende tegn på, at vi er på vej i den rigtige retning:  
    • Robuste børn, der ikke så let lader sig slå ud  
    • Et klasse- og skolemiljø, hvor alle har del i et fællesskab  
    • Positive og engagerede forældre  
    • Positive og engagerede ansatte  
    • Trygge børn og voksne  
    • Færre konflikter  
    • Leg på tværs 
    • At børn oplever gode frikvarterer
  • Ved engagement forstår vi:  
    • At være involveret, medlevende og aktivt deltagende både individuelt og i fællesskab
      • Det opnår vi ved:  
        • Varieret og spændende undervisning og aktiviteter  
        • Tidligt fokus på fællesskabets betydning  
        • Trygt læringsrum  
        • Aktiv forældredeltagelse hele skoleforløbet igennem
  • Vi ser følgende tegn på, at vi er på vej i den rigtige retning, når vi ser:  
    • At børnene deltager aktivt i undervisningen og øvrige aktiviteter  
    • At børnene viser respekt og omsorg overfor hinanden  
    • At børnene udtrykker glæde ved at gå i skole  
    • At børnene deltager frivilligt i fx lege- og skolepatrulje, elevråd  
    • At der er stor forældreopbakning ved skolens og klassens aktiviteter
  • Ved fordybelse forstår vi:
    • At barnet kan arbejde fokuseret og koncentreret i perioder afpasset i forhold til alder og formåen. Det opnår vi ved:  
      • At differentiere opgaver og aktiviteter  
      • At tilbyde ”læringsrum”, der giver mulighed for koncentration og fokus  
      • At undervise i metoder, der kan hjælpe med at holde fokus
      • Vi ser følgende tegn på, at vi er i den rigtige retning, når vi ser:  
      • At barnet kan koncentrere sig om en faglig opgave  
      • At barnet glemmer tid og sted  
      • At barnet oplever arbejdsglæde og tilfredshed ved egen indsats  
      • At barnet gerne vil blive i opgaven, selvom aktiviteten er slut
  • Ved respekt forstår vi:
    • At børnene kan anerkende, tage ansvar for og hensyn til andre børn og voksne på trods af forskelligheder. Det opnår vi ved:  
      • At undervise i hvordan man anerkender andre  
      • At have tydelige forventninger til, hvilket ansvar den enkelte elev skal tage  
      • At have tydelige forventninger til, hvilke hensyn den enkelte elev skal tage  
      • At eleverne oplever gode voksne rollemodeller  
      • At synliggøre forventningerne til hensigtsmæssig adfærd
    • Vi ser følgende tegn på, at vi er i den rigtige retning, når vi ser:  
    • At barnet reagerer hensigtsmæssigt på uenigheder  
    • At barnet forstår og accepterer andres grænser  
    • At barnet følger fællesskabets regler
  • Ved samarbejde forstår vi:  
    • En tværfaglig proces der er afhængig af gensidig tillid mellem elever, medarbejdere, forældre, ledelse
    • Kendskab til og respekt for hinandens interesser og arbejdsområder  
    • En i fællesskabet defineret forståelsesramme for, hvad det er, vi vil med børnene Dette opnår vi ved:  
    • At samarbejde i årgangs- og afdelingsteams og på PR-møder  
    • At afprøve nye samarbejdsrelationer  
    • At ledelsen skaber gode betingelser for samarbejde  
    • At lærere og pædagoger skaber gode betingelser for samarbejde mellem eleverne  
    • At skolen har tydelige forventninger til samarbejdet mellem medarbejdere og forældre
  • Vi ser følgende tegn på, at vi er på vej i den rigtige retning?  
    • At vi bruger hinandens kompetencer på tværs af faggrupper  
    • At eleverne bliver dygtige til at arbejde sammen  
    • At eleverne ønsker at arbejde sammen  
    • At forældrene trygt henvender sig til skolen  
    • At både medarbejdere og forældre indgår i en konstruktiv dialog om klassens trivsel
    • At medarbejderne udviser lyst til at indgå i samarbejdsrelationer